vrijdag, januari 27, 2006

Grandaddy nokt ermee


Grandaddy gaat uit elkaar. Op Oor.nl valt te lezen dat het mede komt doordat ze simpelweg te weinig geld verdienden om rond te komen. Zanger/Gitarist Jason Lytle daarover: ‘Waarom zouden we dit onszelf aan moeten doen? Elke week weer opnieuw? Elke maand? Elk jaar?’

Mocht je derhalve een gebrand exemplaartje van de band in de kast hebben staan, wees dan bewust van het feit dat je hebt bijgedragen aan het feit dat nummers als Chrystal lake en summer here kids nooit meer live gespeeld zullen worden door de band die het heeft verzonnen.

Too bad...

22 Comments:

Blogger Marieke said...

Moraalridder!
Als je echt van je muziek wilt leven, moet je iets meer doen dan alleen cd's verkopen (daar verdien je nl. het minst aan)

28 januari, 2006 14:34  
Blogger Marieke said...

En bovendien: 'Als reden voor de split-up geeft de band vele redenen. Het pad waar ze zich muzikaal op bevinden loopt dood, veel geld werd er niet verdiend en er groeide een onderlinge frustratie door gebrek aan communicatie.' (3voor12)
Dusss...

28 januari, 2006 14:45  
Blogger Maxin Hejduk said...

Ah, we hebben een CD-brandend keffertje aan de pijp hangen!

Wat kan je nog precies meer doen dan veel optreden en mooie albums maken om van muziek te leven?

28 januari, 2006 16:21  
Blogger Marieke said...

Cd-brandend en downloadend keffertje zelfs! Optreden noem je zelf. Daar verdien je als band het meest aan.
Je haalt een reden aan die volgens mij niet de belangrijkste is. Een muzikaal doodlopend pad lijkt me een belangrijkere reden om te stoppen dan te weinig geld verdienen. Er zijn zoveel muzikanten met een bijbaantje. (niet dat dat ideaal is, maar er zijn zoveel dingen niet ideaal in het leven)

Maarre, als ik het goed begrijp heb jij geen een gebrande cd in de kast staan en download je niet?

28 januari, 2006 16:43  
Blogger KB said...

uit onderzoek blijkt dat mensen die muziek downloaden een bredere muziek smaak ontwikkelen, meer naar concerten gaan en vaak meer cd's kopen.
Als er minder door het downloaden en branden verkocht wordt dan zou de mega grote artiest dat als eerste moeten merken en niet grandaddy ... kep plato ook nog niet horen klagen.

28 januari, 2006 17:13  
Blogger Marieke said...

In dit licht zijn de Google Ads bovenaan de pagina trouwens wel interessant. Verwijzingen naar download-tools waarmee je muziek kunt binnenhalen zonder te betalen.

28 januari, 2006 19:14  
Blogger Maxin Hejduk said...

Goed.
Dus als ik het goed begrijp merkt Grandaddy niks van het branden?

Plato niet klagen? Ik ken een paar mensen die er werken en er is echt wel een daling van de verkoop merkbaar.

En artiesten met een bredere spreiding (pak m beet Coldplay) zal inderdaad wel wat vaker gebrand worden, dat lijkt me tamelijk logisch.

En als een zanger in een officieel statement zegt: ‘Waarom zouden we dit onszelf aan moeten doen? Elke week weer opnieuw? Elke maand? Elk jaar?’ Zal hij vast een bedoeling hebben...

Ander feit. Een vriend van me heeft zojuist een album gemaakt. In de plato liefst vijfmaal verkocht tot dusver, maar veel mensen in Utrecht hebben het album wél. Dat merk je dus ook niet?

Maar mocht je de dwingende behoefte hebben om te blijven branden, ga gerust je gang. Ik ben en blijf het niet met je eens. Ik denk 98% van de muziekmakende medemens ook niet.

28 januari, 2006 20:31  
Blogger Marieke said...

verwijder je dan ook je google ads?

28 januari, 2006 22:51  
Blogger Marieke said...

Ander feit. Een vriend van me heeft zojuist een album gemaakt. In de plato liefst vijfmaal verkocht tot dusver, maar veel mensen in Utrecht hebben het album wél. Dat merk je dus ook niet?
Jawel, veel mensen bij 'n concert. Dáár verdien je aan. Als je t dan ook slim speelt met je platenmij kun je ook verdienen aan de verkoop van shirts e.d.

28 januari, 2006 22:53  
Blogger Maxin Hejduk said...

Ik lever alleen wat bijdrages op een gratis site. kan ik het helpen dat die ads er staan?

Denk je echt dat platenmaatschappijen nog steeds zomaar bandjes (ook al zijn ze goed) het echt aandurfen? Zouden al die reorganisaties bij de maatschappijen zijn omdat ambitieuze managers 'weer eens wat anders willen'? Het enige wat je kan krijgen momenteel is een distributie-deal. Enkele uitzonderingen daargelaten.

En denk je eveneens dat bands niet willen spelen? Grandaddy heeft zich de pleuris getoerd. Daar heeft het in ieder geval niet aan gelegen.

Feit is gewoon dat steeds minder bands de mogelijkheid hebben om een bestaan te hebben, louter opgebouwd uit het zijn van muzikant.

Maar brand rustig verder hoor. Als je er zo prettig bij voelt, wie ben ik om je dat te verbieden? Heb er wel een mening over.

29 januari, 2006 13:37  
Blogger KB said...

De vraag is: hoeveel mensen hadden de cd gekocht als ze hem niet gebrand hadden? Daar gaat het om.
Als je 100 cd's in het jaar brand betekend dat niet dat Je 100 cd in het jaar minder koopt.

Ik hoorde Tom Barman er in een interview ook over klagen. Dus men is er wel bang voor. Nu heeft dEUS enorm goed verkocht in Europa dus het zal wel meevallen. Maar de schrik zit er wel in bij de bandjes. Of het ook terecht is???

Van de week vond ik nog een oude schoenendoos met heel veel cassettebandjes met opgenomen LP's.

29 januari, 2006 13:50  
Blogger KB said...

Uit wel ingelichte bronnen heb ik onlangs nog vernomen dat die platenlabels (de grote jongens althans) vooral erg lui zijn. In de jaren 90 hebben ze hun zakken kunnen vullen en nu moeten ze in eens hun meerwaarde tonen. Dat is lastig. In plaats van hard werken kijken ze naar de andere, wordern pasief omdat ze bang zijn voor hun baantje en willen alleen nog maar de grote artiesten omdat ze daar nog wel wat geld aan kunne verdienen. Het is tijd voor revolutie.... artiesten neem het recht in eigen hand en ga er voor. Als zo'n band als Grandaddy het niet kan overleven dan moet er iets gebeuren en dan is het te makkelijk om alles op het branden en downloaden te gooien.

29 januari, 2006 13:58  
Blogger Maxin Hejduk said...

Dat je wat nummers brand om op een samengesteld cd'tje voor in de auto, lijkt me logisch. Dat je wat nummers download voor op je iPod, prima. Niks mis mee.

Maar complete albums rippen van internet is, in mijn ogen, niet minder dan diefstal.

Als je 100 cd's in het jaar brand, koop je ze dus niet. Je zal wellicht ook niet alle 100 gekocht hebben, maar een aantal zeker wel.

Tuurlijk is het generaliserend om te zeggen dat grandaddy niet meer bestaat vanwege het branden, maar dat het een rol gespeeld heeft lijkt me gewoon zeker. Die gasten verkopen pak m beet 8.000 albums wereldwijd. Daarnaast hebben veel mensen hem gebrand thuis liggen, dus kopen hem niet. Kan je me echt garanderen dat ze dat niet merken? Kan het me niet voorstellen...

29 januari, 2006 15:43  
Blogger Marieke said...

Ik lever alleen wat bijdrages op een gratis site. kan ik het helpen dat die ads er staan?
Slappe hap.

Als Grandaddy wereldwijd 8000 cd's verkoopt kunnen ze er sowieso niet van leven. Ook al zijn er ook nog 8000 gebrand (wat denk ik aan de hoge kant is)

Ik ben het met KB eens dat je het niet allemaal éé-op-één kunt doorberekenen, downloaden/branden vs kopen. Maar wat mij het meest stoort aan je stukje - en daar ben je nog niet op in gegaan - is dat je de cd-branders de schuld geeft van het stoppen van Grandaddy. Terwijl ze zelf aangeven dat er veel meer aan de hand is.

29 januari, 2006 15:59  
Blogger Maxin Hejduk said...

Lieve Marieke,
zegt het woord 'bijdragen' je iets?

29 januari, 2006 18:35  
Blogger Maxin Hejduk said...

Op moment van schrijven had ik als enige bron Oor.nl. Die waren er tamelijk duidelijk in. Het was de voornaamste reden. Vandaar.

Ik weet niet de exacte verhoudingen van geldstromen binnen de muziek. Wat ik wel weet is dat platenzaken, musici en maatschappijen zich ernstig zorgen maken. Immer terugkerende reden: Het branden en downloaden. Als meerdere bands hun verontrusting daarover uitspreken, zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten. Dat wordt gevoed door een groot aantal platenkasten die ik heb gezien met gebrand werk en mensen die zeggen 'dat album heb ik al gedownload, dus hoef het niet meer te kopen'.

Piraterij is niet een term die louter gebruikt wordt door hoge bonzen bij majors en hun paycheck iets zien teruglopen, maar ook door mensen als Tom Barman en praktisch ieder beginnend bandje dat hun werk geript ziet worden op internet, zonder een stuiver terug te zien.

Ik vind dat verontrustend. Nogmaals je mag, en hoeft het niet met me eens te zijn.

29 januari, 2006 19:01  
Blogger Marieke said...

Het woord 'bijdragen' zegt me zeker iets. Ik maak zelfs geld over naar internetlabels die hun muziek gratis aanbieden.

Ik ben het meer met je eens dan je denkt, maar ik struikelde - zoals al eerder gezegd - over de moraalridderigheid van je 'cd-branders het is allemaal jullie schuld dat Grandaddy ermee kapt'-opmerkingen. Want dat is niet zo.

Ik zou het heel erg vinden als een band ermee stopt omdat ze niet kunnen rondkomen louter en alleen omdat ze geen cd's verkopen terwijl iedereen ze wel in de kast heeft staan. Dat is erg. Maar ik denk niet dat het zo ver komt. Hoeft te komen. Zeker niet als ze zich gek touren. Dat levert aardig wat op.

29 januari, 2006 19:38  
Blogger Maxin Hejduk said...

Dat bedoelde ik ook met bijdragen. In het stukje zeg ik dat je je dan bewust moet zijn van het feit dat je hebt 'bijgedragen' aan het feit enz. enz.

Nergens noem ik het de expliciete en enige reden van de split.

En wat toeren betreft... Grandaddy toert al jaren als een achterlijke, dat kan het dus ook niet geweest zijn.

30 januari, 2006 10:20  
Blogger Marieke said...

Touren als een achterlijke en niet genoeg geld verdienen. Dan doe je iets fout. Maar goed, ik heb het gevoel dat we hier en daar een beetje langs elkaar heen kletsen. Jij hebt je punt gemaakt en ik ook.

30 januari, 2006 12:45  
Blogger KB said...

Nu ik nog een klein puntje dan ... en ik download niets en brand niets maar leen wel eens een cd om hem als mp3 op mijn computer te zetten... anyway... de kleine platenlabels doen het weer naar behoren. Ze hebben de grootste klap gehad en doen het nu weer vrij goed omdat de majors de kleintjes laten liggen. De majors hebben het zwaar vanwege een veelte log en duur apparaat met niet gemotiveerde mensen die nog weten hoe makkelijk het was om een plaatje te verkopen toen de CD een hot item was en iedereen zijn lp op cd moest hebben.... tijden veranderen en de cd is niet meer hot... de glans is er vanaf. Nu verdienen ze pakken met geld aan de DVD. Die je ook kan branden maar die verkoopt nog wel als een achterlijke. Als radio 3, of hoe heet zo'n zender, Grandaddy wat meer gedraait had, hadden ze dan nog bestaan?

30 januari, 2006 15:49  
Blogger Femke (Mama) said...

Ik ben wel benieuwd wat Marieke doet voor de dagelijkse kost?

02 februari, 2006 14:45  
Blogger Marieke said...

Waarom is dat belangrijk om te weten, Femke?

03 februari, 2006 17:21  

Een reactie posten

<< Home