donderdag, december 15, 2005

Hier zijn ze dan: de lijstjes 2005


Het jaar 2005 loopt op zijn eind. Tijd voor de lijstjes! Ik moet eerlijk bekennen dat ik best een beetje moeite had met mijn keuze. Niet met mijn nummer 1 plaat, maar persoonlijk vond ik 2005 een beetje een mager jaar. Er zijn natuurlijk erg mooie platen verschenen, en die top 5 gaf dan ook wat minder moeite dan mijn concert top 5. Ik heb dit jaar gewoon te weinig bands live gezien. Een goed voornemen voor 2006 is dan ook dat ik er aankomend jaar veel meer wil gaan bezoeken. Maar genoeg geluld; hier komen ze:

Album top 5:

1 dEUS: Pocket revolution
Met afstand het beste album van het jaar. Bedankt weer Vlaamse vrienden.
2 Mars Volta: Frances the Mute
Geen makkelijke kost en je moet ervoor in de stemming zijn, maar o zo heftig.
3 Antony & the Johnsons: i'm a bird now
Een gladjakker van jewelste, maar het is echt een mooie plaat.
4 Sigur Ros: t.a.k.k.
Weer net zo sprookjesachtig als hun eerdere werk. Alleen al voor het nummer 'Milano' verdient deze band een plaatsje in mijn top 5.
5 Elbow: leaders of the free world
Niet zo mooi als hun vorige twee platen, maar wel een die ik vaker draai. Het is gewoon een fijne album om op te zetten en helemaal te beluisteren.

Zeer de moeite van het vermelden waard zijn de volgende albums. Voor wie ze nog niet kent, ga gerust luisteren of gewoon kopen die cd's:

-Neutral milk hotel; titelloos album uit ik meen 1996. Inspiratiebron voor Arcade Fire en Franz Ferdinand.
-Sufjan Stevens: come on feel the Illinoise; deze jonge singer-songwriter gaat van elke Amerikaanse staat een plaat maken. We zijn dus nog niet van 'm af. Dit is de tweede staat die hij bezingt. Groot talent.
-Clap your hands say yeah; titelloos. Aparte plaat die nog steeds niet al zijn geheimen heeft prijsgegeven. Kijk uit naar het optreden in februari.

Concert top 5:

-1 Mars Volta
-2 Sigur Ros
-3 dEUS
-4 Millionaire
-5 Madredeus