woensdag, augustus 08, 2007

Spoon: ga ga ga ga ga


Voor de liefhebber van eigenzinnige bands

De laatste weken kwam ik meerdere malen de bandnaam Spoon tegen. Ze hebben een nieuw album uit met de opmerkelijke titel ga ga ga ga ga. Waarom sommige releases mijn aandacht meer trekken dan anderen blijft voor mij ook een raadsel. Soms is het een hoes die me aanspreekt, soms de naam. Soms lees je toevallig iets over een band en de weken daarna kom je die naam telkens weer tegen. Het gebeurt dus ook wel dat ik een band volkomen negeer en pas later moet erkennen dat dit niet zo slim was. Het is per slot van rekening jammer als je een bandje pas ontdekt als ze het clubcircuit zijn ontgroeid, om maar niet te spreken over limited 7- inches die inmiddels voor veel geld gretig aftrek vinden op e-bay.

Iets dergelijks overkwam me ook weer met Spoon. Een indie rock band uit Austin, Texas. De hoes van ga ga ga ga ga ziet er uitnodigend uit, en de bijbehorende recensie gaf ook niet direct aanleiding om te denken dat deze band niets voor mij zou kunnen gaan betekenen. Ze bestaan al sinds 1994 dus het zou zo maar kunnen dat ze ergens stonden te spelen terwijl ik in de rij stond voor de toilet of de pannenkoekenkraam, onwetend. Ze hebben ook al een hele berg cd's opgenomen; inmiddels staat de teller op zes albums, vier ep's en een stuk of vijftien singles.

Tegenwoordig is het dan makkelijk om via internet wat muziek te beluisteren, een clip te bekijken of te zien en horen hoe ze het er live vanaf brengen. Dat viel ook al niet tegen!

Ik heb de cd gekocht en omdat je zulke dingen grondig moet aanpakken ook maar direct de vorige, Gimme Fiction genaamd. Uiteraard de limited editions met leuke extra's (nu nog voor weinig te koop maar wie weet hoe dit volgend jaar zal zijn).

Heeft dit stukje je nog niet kunnen overreden je aandacht ook eens op Spoon te vestigen dan nodig ik je van harte uit om via onderstaande link te lezen hoe de binnen- en buitenlandse pers over ze denkt.

http://www.rocknieuws.nl/