dinsdag, maart 20, 2007

Rockin on Paper


'Vera zal me altijd bijblijven als de plek waar we onze heetste, meest zweterige en rockende optredens gaven. Op andere plekken in Nederland werden onze eerste optredens met een zekere reserve bekeken. Het publiek in Vera was luidruchtiger en ruiger, ze wisten hoe ze lol moesten hebben.'


Kim Gordon (Sonic Youth) aan het woord in het prachtige boek Rockin on Paper. Een uitgave over het roemruchte poppodium Vera in Groningen. Een overzicht van 25 jaar concertposters en verhalen over de vele bijzondere momenten die nu eenmaal gebeuren in popzaaltjes. Zeker in zalen waar ze een uitermate goede neus voor programmeren hebben. Verdomd weinig bands hebben Groningen over geslagen en verdomd weinig van die bands zijn hun optreden(s) daar vergeten.


Om eerlijk te zijn ben ik er nog nooit geweest... Maar via Barbara Stok leerde je er wat over kennen, je kwam de naam tegen in concertagenda's en je trof regelmatig mensen op festivals met Vera shirtjes aan. Een keer naar Vera gaan is zo'n zelfde ambitie zoals je een keer naar Roskilde wil, of Sziget. Of Benicassim.


Een weekendje Groningen komt er zeker. Vera moet bezocht worden! Je favoriete bandje komt er vast wel een keer en al lezende wordt het podium steeds spannender en leuker. Screaming Trees kwamen er vaak, Dinosaur jr. wilde er per se hun laatste tournee starten, At the Drive-in knalde daar uit elkaar (nog niet in het boek terug kunnen vinden) en de posters die de bands aankondigden getuigen van smaak, passie en vooral liefde. De liefde voor een poppodium die nu prachtig is gevangen in woord en beeld.

Volgens goed gebruik in Vera (zo leert het boek) tonen de Groningers hun appreciatie voor een band door met de bodems van bierflessen op het podium te stampen. Dat zou ik graag bij dezen willen doen voor dit boek.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Leuk stuk Maxim. Groningen is minder ver weg dan je denkt hoor!
Men kan het boek trouwens bestellen op http://www.veraboek.nl/
Bij het boek zit ook nog een DVD met legendarische concerten (Dinosaur, sonic Youth, Monster Magnet, Sebadoh, Blues Explosion, Gun Club, Gories e.a.)
Groeten,
Mark/Vera

21 maart, 2007 10:27  
Blogger Maxin Hejduk said...

Weet ik!
Ik beloof het ook snel een weekendje te doen, maar mijn reizen richting het noorden eindigen altijd steevast op Terschelling...

DVD heb ik nog niet bekeken. Maar het boek is echt prachtig! Mijn meer dan oprechte complimenten!

21 maart, 2007 12:18  
Blogger Rodney D. Handsom said...

Misschien zie je mij nog op de dvd (hopelijk niet). Ik was bij een paar van die concerten.
Dat boek moet ik dus een keer hebben/zien!!

21 maart, 2007 16:40  
Blogger Simon said...

Ik ben ook errug benieuwd, en sta elke dag de postbode op te wachten in de hoop dat ie het deze keer met zich meebrengt. Dus Mark vsn VERA; graag snel opsturen dat boek naar Dreyershofje 23 te Amersfoort. Alvast bedankt!

21 maart, 2007 21:36  

Een reactie posten

<< Home