woensdag, augustus 16, 2006

Knights of cydonia



Vorige heb ik de nieuwste Muse: Black holes and Revelations aangeschaft. De door mij gelezen recensies verschillen enorm. Sommigen branden de band en het album totaal af, anderen zijn lovend. Persoonlijk vind ik het weer een erg goede plaat. Wat zeg ik, hun beste album tot nu toe! Het album staat weer bol van de muzikale vondsten en sterke melodieen.

Eens in de zoveel tijd hoor ik een nummer wat op dat moment het beste aangeeft hoe ik me voel of waar ik sta, zeg maar de soundtrack van mijn leven op dat moment- gevat in 1 nummer. Het laatste nummer van Black holes is momenteel de plaat. "Knights of cydonia" is niet zomaar een afsluiter, het is een (vies woord: symfo) klassieker. Het begint met het geluid van aanstormende paarden om vervolgens 6 minuten zwaar te imponeren. Het is (weer een vies woord) de Bohemian Rhapsody van deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat Queen haters dit album links moeten laten liggen. In ieder geval niet zonder het laatste nummer een keer gehoord te hebben.

De naam Cydonia verwijst naar een stukje op Mars waar volgens sommigen leven mogelijk is. De hoes van het album Black Holes and Revelations verwijst waarschijnlijk naar "Knights Of Cydonia". De hoes, die ontworpen is door Storm Thorgerson, laat een rood landschap op Mars zien. Dit moet Cydonia voorstellen. Ook staat er een tafel waaraan vier kale mannen zitten met op de tafel miniatuur paarden. Dit zijn de ridders met hun paarden. Hiermee wordt waarschijnlijk de naam Knights Of Cydonia duidelijk gemaakt. De vier mannen met hun paarden stellen waarschijnlijk de vier ruiters van de Apocalyps voor.

De videoclip voor Knights of Cydonia is opgenomen in Roemeniƫ en is geregiseerd door Joseph Kahn. De film is gemaakt zodat het lijkt alsof je naar een Western film kijkt. Ondanks het western genre bevat de video een auto, motors, robots, hologrammen, laser pistolen en een eenhoorn.

Lowlandsgangers: ga Muse zien!!

2 Comments:

Blogger Maxin Hejduk said...

Tja dat muse... Ik weet het niet...
Kan me de eerste kennismaking herinneren bij KB. Goede band, tikje te veel radiohead, maar wel nummers die wat eigens hadden. Zag ze niet al te lang daarna ook in Paradiso en was onder de indruk van de knaapjes. Spelen kunnen ze. Het tweede album sloeg echter totaal niet bij me aan. En dat is later ook nooit meer gebeurt. Als ik Kink FM op het werk aan heb staan, vind ik het een van de minder fijne bandjes om te horen en hun optreden op werchter een aantal jaren geleden deed me hoegenaamd niets tot heel weinig. Let wel, ik vind het zeker geen slechte band, maar bekoren doen ze me nu ook niet echt.

Omdat maandag gewoon een werkdag is zal ik voordat Muse gespeeld heeft lowlands verlaten. Dus mijn mening zal komend weekend niet bijgesteld worden. Ben er namelijk gek op om ongelijk te hebben betreffende bandjes die je gevoelsmatig al 'afgeschreven' hebt.

Maar een keertje bij je komen luisteren dan...

16 augustus, 2006 17:03  
Blogger KB said...

Muse... heb je ze niet opgepakt. Het kan de beste overkomen... Maakt niet uit. De komen 30 jaar blijven ze pracht platen afleveren dus deze boot heb je nog niet gemist.

21 augustus, 2006 22:20  

Een reactie posten

<< Home