zondag, februari 12, 2006

Popsmaak krijg je vooral van je moeder

In de NRC staat het zwart op wit; niet vaders hebben het grootste aandeel in de popsmaak van hun kinderen, maar de moeders, zegt popprofessor Tom ter Bogt in zijn onderzoek. In het volgende stukje een resumé van dit 'baanbrekende onderzoek'. Wie wil dat zijn kind een goede muzieksmaak meekrijgt, moet deze laten bijbrengen door de moeder, maar een garantie is het niet, zegt Ter Bogt. Twee jaar lang deed hij onderzoek naar de popmuzieksmaak van jongeren.

De bijdrage van de vader reikt niet verder dan een overvloed aan onnuttige popkennis. Dit terwijl mannen vaak van zichzelf vinden dat ze een goede muzieksmaak hebben. En popmuziek een 'mannending' is, denk maar aan de film High Fidelity. Er is in ieder geval geen systematisch verband gevonden tussen de smaak van de vaders en die van de kinderen.
Moeders tellen, vaders niet (behalve dat ene kleine kikkervisje dan, sorry mannen). Oh ja, eerder was al bekend dat 'hoge cultuur' wordt doorgegeven door de moeders. Nu blijkt dit ook te zijn voor de popcultuur.

Ter Bogt kan alleen maar gissen naar de oorzaak van het sterke verband tussen smaak van de moeder en die van hun kinderen. Een logische verklaring zou kunnen zijn, dat moeders nog steeds meer tijd met hen doorbrengen dan vaders. Andere factoren die invloed kunnnen uitoefenen op de muzieksmaak, zijn minder verrassend, als vrienden, afkomst en opleiding. Verderop in het artikel gaat de popprofessor nog in op het verband tussen persoonlijkheid en smaak, wat hij een zwak verband noemt. Belangrijker voor je smaak lijkt te zijn, waar je moeder van houdt.

Het is nog niet te laat, maar laat de moeder vanaf nu af aan de plaatjes opzetten, papa's houdt op met oeverloos gezwam over popfeiten. (wanneer de kinderen in de buurt zijn). Voor de nog toekomstige kindjes, luister naar je mama.

Uit dit onderzoek kan je je eigen conclusies trekken, zoals ik hier boven gedaan heb. Tenslotte misschien toch eerst haar muzieksmaak checken, voordat je ermee het bed induikt..
Reacties zijn welkom.

7 Comments:

Blogger toolhead said...

ik heb de NRC niet bij de hand, maar wat is hier nog nieuw aan? Ter Bogt zei namelijk al precies hetzelfde op Lowlands vorig jaar.

12 februari, 2006 22:46  
Blogger Maxin Hejduk said...

Godzijdank zijn er uitzonderingen op de regel... De via mijn moeder ontvangen Louis Armstrong en Mathilde Santing zijn misschien best leuk, maar gelukkig kreeg ik via pa Zappa, The Band, The Who en The Stones...

En wat als pa en ma een soortgelijke smaak hebben?

13 februari, 2006 19:33  
Blogger Femke (Mama) said...

voor mij is het nieuw en een bevestiging ;-) Mama's rule.

13 februari, 2006 20:44  
Blogger Maxin Hejduk said...

Dat is gek... Ik hoor heel veel Rob de Nijs in Garcia...

13 februari, 2006 21:52  
Blogger KB said...

Volgens mij staat er niet in het onderzoek dat moeders een betere muziek smaak hebben maar dat ze meer invloed hebben op de muziek smaak. Dus volgens mij moet je (Narco) gewoon blij zijn dat je moeder alleen Rob de Nijs door de boxen liet knallen toen je er zelf nog in lag. Dat heb je nog redelijk weten te pareren. Had ze echter je kleine oortjes, vol overtuiging, 24x7, blootgesteld aan Abba, The Carpenters en John Denver en Rob de Nijs, en daar samen met je op gedanst en je een jurkje aangetrokken, dan was je nu niet een dergelijke stoere jongen geworden, maar had je waarschijnlijk een poster van Bill van Dijk of zo boven je bed hangen.

Zoals ik het artikel gelezen heb, wordt je dus enorm beïnvloed door je omgeven. Logisch. En omdat moeders, in de meeste gevallen, het meest aanwezige persoon is in het kinderleven, heeft zij daarmee ook de meeste tijd om invloed uit te oefenen. Logisch. Dat de mensen die deze fantastische weblog maken, lezen en becommentariëren niet zijn beïnvloed door moeders of vaders of vrienden komt gewoon omdat het echte muziekliefhebbers zijn met een eigen mening en zo... Logisch. Maar dat Frans Bauer niet alleen populair is bij moeders zegt al dat dit onderzoek voor de rest 100 % klopt. Die smaak krijg je niet van je vader mee en daar kun je onmogelijk zelf op komen. Dat moet wel van mama komen …

En dat dit onderzoek oud nieuws schijnt te zijn maakt het niet minder waar.

14 februari, 2006 18:04  
Blogger Rodney D. Handsom said...

Verdomme! Waar doe ik al die moeite nog voor?
Kuthoeren!

15 februari, 2006 12:20  
Anonymous Anoniem said...

Mijn vader houdt van Johnny Cash. Mijn moeder houdt Spinvis.
Ik hou van The Carpenters. Mijn kinderen houden later van Meatloaf, vrees ik.

21 februari, 2006 16:24  

Een reactie posten

<< Home