maandag, november 07, 2005

Investeren in ervaringen is beter voor de mens

Geen hard nieuws op de vroege ochtend, maar wellicht toch zinnig om te melden. Dit bericht vond ik op de economie (!) pagina. Investeren in ervaringen is beter voor de mens dan het najagen van bezittingen. Het najagen van materialistische zaken kan tot ontevredenheid leiden en psychische problemen geven. Dit blijkt uit een onderzoek van de internationale zakenbank Dresdner Kleinport Wasserstein (DrKW). Het rapport van James Montier, directeur en belegginsstrateeg bij deze bank, is gepresenteerd aan investeerders en vermogensbeheerders. Er is volgens Montier genoeg bewijs dat het investeren in ervaringen zoals een tocht naar Machu Picchu in Peru (foto), mensen gelukkiger maakt dan het najagen van bezittingen. Wel stelt hij dat aan basisbehoeften moet worden voldaan. Dus zijn statement geldt dan ook voor mensen die meer dan 25.000 dollar (22.000) per jaar verdienen! Montier had vermogensbeheerders al eerder laten schrikken door te zeggen dat geld en geluk geen verband hebben. Het nastreven van ervaringen heeft volgens hem het voordeel dat die altijd uniek zijn, terwijl een woning of auto snel de norm worden. In de Financial Times zegt hij nog dat het overigens niet betekent dat je je spullen maar moet verkopen, hoewel daar veel voor te zeggen is. Eindconclusie: spullen maken niet gelukkig, ervaringen wel.

5 Comments:

Blogger Femke (Mama) said...

Helemaal mee eens! Kb wanneer gaan we inveseren in de volgende ervaring?

07 november, 2005 10:32  
Blogger KB said...

Vanavond!!!

07 november, 2005 10:55  
Blogger Simon said...

Ook ik kan deze stelling omarmen. Leuke hebbedingetjes geven kortstondig geluk, maar ik kan me niets meer herinneren van mijn welgesteldheid na leuke aankopen in het verleden. De spontane flashbacks van reizen die in het verleden zijn gemaakt, en die bij tijd en wijle de kop opsteken, geven echter wel het gevoel dat het de geinvesteerde centjes meer dan waard was. Ben ook veel minder materialistisch ingesteld na een reis, en ik neem me altijd voor niets meer te kopen dat ik niet nodig heb en meer te sparen zodat ik snel weer een 'longterm investment' kan doen. En man, wat was Machu Picchu heftig!!

07 november, 2005 11:24  
Blogger KB said...

Machu Picchu was een feest voor de ogen. overweldigende vergezichten. Lake Titicaca was ook prachtig om te zien. Alleen de broodjes vlees in de trein kan ik ten zeerste afraden. Moet maar weer snel geen reizen.... Het grauwe Holland komt goed mijn neus uit!

07 november, 2005 12:19  
Anonymous Anoniem said...

geldt dat ook als je zeg maar
wel ervaring hebt met 2 vrouwen
tegelijk maar geen vriendin,
dus niet het bezit maar wel de ervaring.
ik weet even niet meer wat nu beter is.
machu pichu was in ieder geval
een fijne ervaring.

07 november, 2005 12:54  

Een reactie posten

<< Home