donderdag, september 15, 2005

Wat muziek kan doen.


Toevallig zag ik een klein stukje uit het programma Vila Felderhof, het programma van Rick Felderhof die op zijn eigen subtiele wijze met twee bn'ers keuvelt over hun doen en laten waarbij ze ongemerkt, in die prachtige ambiance, hun goede ik laten zien. Dit keer waren Ronald Koeman en Angela Schijf aan de beurt om zich te profileren. Dat muziek zo bepalend is voor de sfeer van een film of tv programma zag ik perfect in die 25 seconden zappauze. Het gesprek tussen Ronald, Angela en Rick ging, in mijn herinnering, als volgt:
Rick: “dit schilderij heb je net gemaakt”?
Ronald: “ja, kijk eens naar de rode streepjes op het doek. Dat zijn geen rode streepjes, maar cijfertjes 4, hier een 4 en hier een 4, en daar staat er nog een. Dat was altijd mijn rugnummer” .
Angel, terwijl ze met haar wijsvinger het schilderij rond gaat: “oh, wat mooi Ronald. Kijk eens wat ik geschilderd heb. Een zon omdat hier de zon schijnt, en kijk een bootje omdat we op een bootje vaarden, en kijk een huisje omdat we in een prachtig huis slapen”.
Dit is dus een van de betere programma’s op de Nederlandse buis, al zou je denken dat het een fragment is uit Sesamstraat of Knoop in je Zakdoek. Zet een pianostuk van Vivaldi onder het geouwehoer en de boel veranderd in een frivool gesprek uit het gezegende programma.

Lees nu weer die prachtige dialoog maar dan met Born slippy van Underworld in gedachte: “Drive boy dog boy … dat zijn geen rode streepjes maar een 4.. Dirty numb angel boy… hier een 4 en hier een 4… In the doorway boy… Ooh, wat mooi Ronald .. She was a lipstick boy ... Kijk eens wat ik geschilderd heb.. She was a beautiful boy .. Een zon omdat hier de zon schijnt ... She smiled at you boy.” Zie onze nummer 4 net de laatste haal uit zijn basepijpje nemen en ons aller dotje Angela zit nog te genieten van een haute cuisine LSD coctail met aardbeien, de specialiteit van meneer F. die hij van wijlen Herman Brood geleerd heeft. Toch een heel ander sfeertje.

Dat is dus wat muziek kan doen: van dom gelul een inspirerende tv-avond maken voor uitgebluste tweevoeters op de bank.

3 Comments:

Blogger KB said...

Die Rick Federhof is een behoorlijk engerd ... Ik kijk niet graag naar dat soort programma's. Angela lijkt mij een behoorlijk leuk meisje als ze aan de LSD is!

16 september, 2005 13:25  
Blogger Femke (Mama) said...

In navolging van ´Wat muziek kan doen`is er voor de geïnteresseerden op het Nederlands Film Festival op woensdag 05-10-2005 om 15:00 in het Festivalpaviljoen Theater een Ontmoeting tussen de Nederlandse popmuziek en de Nederlandse film. Onder leiding van Robbert Blokland en Jan Douwe Kroeske. I.s.m. Nationaal Pop Instituut.
Zie voor meer info: www.filmfestival.nl of om het filmprogramma te bekijken natuurlijk.

16 september, 2005 14:14  
Blogger Maxin Hejduk said...

Briljant mijn waarde KB!
Bedankt voor deze volstrekt nieuwe inkijk.

Maxin Hejduk (die met Angela best sex wil, maar dan alleen als ze tjokvol drugs zit, haar kennende kies ik dan niet voor uppers, maar een relaxerende downer moet wonderen kunnen doen!)

16 september, 2005 16:49  

Een reactie posten

<< Home